۱۰ غذا برای پاکسازی بدن

An image of Top 10 Detox Foods

۱۰ غذای سم-زدا برای بازگرداندن بدن به وضعیت آرمانی

مدت زیادی به خودت خوش گذرانده‌ای؟ احساس می کنی کمی شُل و منگ شده‌ای؟ یا اینکه در وضعیت آرمانی‌ات نیستی؟ شاید علتش این باشد که بدنت نیاز به سم زدایی دارد. خوشبختانه غذاهای زیادی وجود دارند که می‌توانند با آثار ناشی از سبک زندگی مسموم مقابله کنند. اگر می‌خواهی وزن کم کنی، پر انرژی باشی، رنگ و رویت خوب شود، یا سرحال‌تر باشی، به این ۱۰ غذای برتر برای پاکسازی بدن و بهبود تندرستی نظری بیانداز:

لیمو

می‌بینیم که لیمو در بسیاری از رژیم های سم زدایی حضور دارد، و این بی‌دلیل نیست. نخست اینکه لیمو پر است از ویتامین C آنتی اکسیدان که برای پوست و همینطور مقابله با رادیکال‌های آزاد بیماریزا بسیار سودمند است. افزوده بر این، لیمو بر بدن اثری قلیایی دارد، یعنی می‌تواند به بازیابی تعادل «پ هاش» pH بدن کمک کند و در نتیجه سیستم ایمنی بدن را تقویت نماید. خوب است روزت را با نوشیدن آب داغ و یک تکه لیمو شروع کنی تا مواد سمی از بدنت شسته شده و سیستمت پاکسازی گردد.

زنجبیل

اگر زیاده روی در مصرف غذای چرب و نوشیدنی های خاص برای دستگاه گوارشت دردسرساز شده، بد نیست کمی زنجبیل به رژیمت بیافزایی. زنجبیل نه تنها در کاهش حالت تهوع تاثیر بسیاری دارد، که به بهبود گوارش و هضم غذا نیز کمک کرده، با نفخ مقابله می‌کند، و از گاز بدن نیز می‌کاهد. افزوده بر این، زنجبیل سرشار از آنتی اکسیدان بوده و برای تقویت سیستم ایمنی مفید می‌باشد. برای اینکه به گوارشت کمک کنی، کمی چای زنجبیل بنوش یا اینکه اندکی زنجبیل رنده شده‌ی تازه را به آب میوه یا آب سبزیجاتت اضافه کن.

سیر

سیر را از دیرباز بخاطر سودمندی‌اش برای قلب می‌شناخته‌ایم، اما این خوردنی به اصطلاح بدبو برای سم‌زدایی بدن نیز خوب است. سیر نه تنها ضد ویروس، ضد باکتری، و آنتی بیوتیک است، که حاوی ماده‌ای شیمیایی نیز می‌باشد به نام آلیسین که موجب تکثیر گلبول سفید خون شده و با سموم مبارزه می‌کند. بهترین روش مصرف سیر این است که آن را خام بخوری. پس خوب است کمی سیر له‌شده را به چاشنی سالادت بیافزایی تا هم طعم خوبی به غذایت بدهد و هم تندرستی خودت را بهبود ببخشد.

انگنار

اگر اخیراً در مصرف غذاهای پرچرب و نوشیدنی های خاص زیاده روی کرده‌ای، کمی برگ انگنار (کنگر فرنگی، آرتیچوک، یا آرتیشو) بخارپز شده را به وعده‌های غذایی‌ات اضافه کن که روش بسیار خوبی برای برگرداندن بدن به شرایط آرمانی است. انگنار (که در جهان به نام آرتیچوک شناخته می‌شود) پر است از فیبر و آنتی اکسیدان‌ها، و می‌تواند به هضم غذای پرچرب نیز کمک کند. افزوده بر همه‌ی اینها، انگنار بخاطر توانایی‌اش در تحریک و ارتقا کارکردهای کبد – که ابزار اصلی بدن برای مقابله با مواد سمی است – شناخته شده است.

چغندر

برای آنهایی که انبوهی از مواد مغذی تندرستی-افزا را یکجا می‌خواهند، هیچ چیزی بهتر از چغندر نمی‌شود. این سبزی که سرشار از منیزیم، آهن، و ویتامین C است اخیراً در گزارش‌های علمی مورد ستایش بسیار قرار گرفته و به عنوان یک ابر-غذا از آن یاد می شود که فواید سلامتی بسیار زیادی دارد. چغندر نه تنها برای پوست، مو، و کاستن از کلسترول بسیار خوب است، که به سم زدایی کبد نیز کمک می‌کند. برای بهره بردن از مزایای این سم زدای عالی، آن را بطور خام در سالاد ریخته یا کمی از آبش بنوش.

چای سبز

اگرچه چای سبز از لحاظ فنی غذا به شمار نمی‌رود، اما هیچ برنامه‌ی سم‌زدایی بدون مصرف مرتب مایعات اساسی کامل نمی‌شود. کار مایعات اساساً سالم نگهداشتن اندام‌ها و شستشو و بیرون ریختن سموم از بدن ما بوده، و نوشیدن چای سبز یک روش عالی برای ارتقا کیفیت تغذیه است. این نوشیدنی نه تنها برای کاهش وزن مناسب است، که آنتی اکسیدان‌های فراوانی هم دارد. پژوهش نیز نشان داده که نوشیدن چای سبز می‌تواند کبد را در برابر بیماری‌هایی همچون کبد چرب محافظت کند.

کلم

بسیاری از هنرپیشه‌ها و آدم‌های معروف برای وزن کم کردن و به دست آوردن سریع تناسب اندام پیش از آغاز یک رویداد مهم، به رژیم سوپ کلم روی آورده‌اند. البته کلم فقط برای کاهش وزن نیست – بلکه یک غذای سم زدای عالی نیز هست. کلم مانند اغلب سبزیجات چلیپایی (همچون کلم بروکلی و کلم بروکسل) حاوی ماده‌ای شیمیایی به نام سولفوروفان است که به بدن در مقابله با سموم یاری می‌رساند. کلم همچنین گلوتاتیون به بدن می رساند که آنتی اکسیدانی است که کارکرد پاکسازندگی کبد را بهبود می‌بخشد.

میوه‌ی تازه

میوه‌های تازه، پر از ویتامین، کانی، آنتی اکسیدان، و فیبرند، و کالری‌شان هم کم است؛ و این باعث می‌شود عضو مهمی از رژیم سم‌زدایی باشند. اگر می‌خواهی چشمان و پوست درخشانتر، موهای براق تر، و گوارشی بهتر داشته باشی، میزان مصرف میوه‌ات را افزایش داده و از انواع متنوعش بخور. خوشبختانه اضافه کردن میوه به رژیم نیز کاری آسان بوده و شروع روز با سالاد میوه‌های تازه یا اسموتی (smoothie) آن‌ها و همینطور داشتن میان-وعده‌هایی حاوی تکه‌های میوه در سایر ساعات روز حرکتی بسیار پسندیده است.

برنج سبوس‌دار

اگر می‌خواهی سیستمت را تمیز کرده و تندرست‌تر باشی، بهتر است از غذاهای فراوری شده ات بکاهی. بجای آن، رژیمت را با غلات کامل سالمی همچون برنج سبوس‌دار (برنج قهوه‌ای) تکمیل کن که سرشار است از بسیاری مغذی‌های سم‌زدا همچون ویتامین‌های B، منیزیم، منگنز، و فسفر. برنج سبوس‌دار فیبر زیادی نیز دارد که برای پاکسازی کولون بسیار خوب می‌باشد، و سرشار است از سلنیوم که می‌تواند هم از کبد محافظت کرده و هم رنگ و روی آدم را بهبود بخشد.

آب‌تره

آب‌تره مانند اکثر سبزیجات و گیاهان خوراکی، غذایی است پاکساز و تندرستی-افزا. نخست اینکه، برگ‌های آب‌تره پر هستند از بسیاری مغذی‌های سم‌زدای حیاتی شامل چندین گونه ویتامین B، روی، پتاسیم، ویتامین E، و ویتامین C. دوم اینکه، آب‌تره دارای خواص ادرار آوری طبیعی بوده و می‌تواند به بیرون راندن سموم از بدن کمک کند. برای بهره بردن از فواید این غذای مغذی، مشتی از آن را به سالاد، سوپ، یا ساندویچ‌ات اضافه کن.

منبع:

لوگوی سایت ریل-باز

One Reply to “۱۰ غذا برای پاکسازی بدن”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *