نقش وضعیت بدن در اعتماد به نفس

دختر خندان و باعتماد به نفس

 

آیا آخرین باری را که مصاحبه، جلسه، یا سخنرانی (ارائه) داشتی یادت می‌آید؟ آخرین باری که به مهمانی‌ای رفتی که در آن تقریباً هیچ چهره‌ی آشنایی نمی‌دیدی؟ یا زمانی که لازم بود برای دفاع از حق خود رو در روی کسی بایستی؟

 

در آن دقایق، آیا به زبانی که بدنت داشت با آن سخن می‌گفت آگاه بودی؟ به ژست بدنت، قیافه‌ای که به خود گرفته بودی؟ به حرکاتت؟

 

شاید در آن دقاقیق، ذهنت آنقدر درگیر این بود که چه باید بکنی، چه باید بگویی و چگونه باید بگویی، که دیگر مجالی برای فکر کردن به زبان بدنت نمانده بود. یا شاید هم به این نکته که بدنت دارد چه پیامی را به سایرین می‌رساند بیش از حد آگاهی داشتی.

 

اما آیا تابحال به این فکر کردی که زبان بدنت چه پیامی به مغز خودت می‌فرستد؟

 

پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهند که نحوه‌ی نشستن یا ایستادن می‌تواند واقعاً بر کارکردهای مغزت تاثیر بگذارد. کافی‌ست ژست و حرکاتت همراه با اعتماد به نفس باشد و طولی نخواهد کشید که تعادل شیمیایی – مقادیر تستوسترون و کروتیزول مغز – دستخوش دگرگونی شده و بدنت شروع به احساس آن کرده و مغز نیز آن را باور خواهد کرد.

 

پس با آگاه بودن به، و تمرکز بر تنها یکی-دو جنبه از زبان بدنت خواهی توانست مستقیماً بر پیام دریافتی مغزت اعمال نفوذ کنی. لازم نیست مجموعه‌ای از ژست‌ها، حرکات، و قیافه‌های عجیب و نامانوس را آموزش ببینی. اگر تنها عادت کنی یکی-دو مورد را تغییر دهی، بقیه‌ی بخش‌های بدنت نیز خود را هماهنگ خواهند ساخت و احساس اعتماد به نفس بیشتری خواهی کرد و حس اعتماد به نفس و قابلیت بالاتری از تو به پیرامون القا خواهد شد.

 

در عمل

اگر می‌خواهی احساس آرامش و اعتماد به نفس (واقعی و نه ساختگی) بیشتری داشته و خود را در لحظه نگه داری، کافی‌ست چندتا از کارهای زیر را انجام بدهی:

  • صاف بایست (یا بنشین)
  • سرت (و چهره‌ات) را مستقیماً رو به جلو بگیر
  • شانه‌هایت را ریلکس کن
  • وزنت را روی دو پایت بطور برابر تقسیم کن
  • وقتی نشسته‌ای، آرنج‌هایت را روی دسته‌ی صندلی قرار بده
  • در چشمان طرف مقابل نگاه کن (تا حدی که زننده نباشد)
  • صدایت خیلی زیر نباشد
  • آهسته‌تر (شمرده‌تر) حرف بزن

 

نمی‌شود همه‌ی ارتباطات غیر کلامی را کنترل کرد. در واقع، هرچه بیشتر در این کار تقلا بکنی، حالتت غیر طبیعی‌تر خواهد شد. اما اگر تنها ذهنت را مترکز بر انجام یکی-دوتا از موارد فوق بکنی، افکار، احساسات  و رفتارت نیز با آن موضع جدید هماهنگ خواهند شد.

 

نویسنده: جیل هاسن

از خانم جیل هاسن، کتابی نیز تحت عنوان «زندگی در لحظه» در ایران ترجمه و چاپ شده است.

کتاب زندگی در لحظه

منبع:

نشانی منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *