پاسخ به پرسش‌های متداول مبتدیان مدیتیشن

چگونه مراقبه کنم

اگر در مدیتیشن یا مراقبه مبتدی بوده یا کنجکاوید که آن را بیاموزید، حتماً پرسش‌هایی در این‌باره در ذهن‌تان هست که دوست داشتید از یک مربی مطمئن و متخصص بپرسید… یک نفر مثل تارا براک!

تارا-براک

تارا براک

خانم تارا براک که دارای دکترای روانشناسی بالینی‌ست، آموخته‌هایش را با آموزه‌های معنوی مشرق‌زمین در می‌آمیزد و تعلیماتش بر حضور در لحظه، تمرکز به درون، داشتن زندگی غنی و ارتباطی نوع-دوستانه با جهان معطوف است. او بر این باور است که با خردمندی و شفقت می‌توان از بار محنت خود و دیگران کاست و زندگی پرمعنی‌تری داشت.

تارا، علاوه بر نوشتن کتاب و برگزاری دوره‌های آموزشی، دانسته‌ها و تجربیات خود را از طریق انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، و متنی رایگان نیز با همگی سهیم می‌شود. از جمله‌ی این فایل‌ها، کتابچه‌ی «چگونه مراقبه کنم» است که در قالب پاسخ به پرسش‌های متداول مبتدیان مدیتیشن ارائه شده است.

درباره‌ی این کتابچه

از آنجایی که خود دکتر براک در حیطه‌ی تمرینات مدیتیشن برای سلامت روان متخصص است و همچنین راهنمایی‌هایش در این کتابچه را ساده، روشن، و عملی یافتم، محتوای آن را بدون تغییر، ترجمه کردم تا در اختیار مراقبه-کنندگان فارسی زبان قرار گیرد.

نکته:
  • لینک‌هایی نیز در این کتابچه گذاشته شده که برای پیگیری بیشتر علاقمندان است. طبیعتاً این لینک‌ها به محتوایی پیوند دارند که به زبان انگلیسی هستند.
  • پیام‌های این کتابچه به زبانی ساده و روشن بیان شده است، اما به هر حال، در حیطه‌ی مدیتیشن اصطلاحاتی خاص وجود دارد که چندتا از آنها در این فایل بکار رفته‌اند که از خودم توضیح بیشتری به آن‌ها اضافه نکرده‌ام. در صورت لزوم، مفهوم و توضیح مربوط به آنها را می‌توانید در اینترنت جستجو کنید.

در یکایک لحظات، حتی در لحظات درماندگی نیز می‌توانیم به حریم حضور و مهرورزی پناه بیاوریم. کافی‌ست درنگی کنیم، نفسی بکشیم، و پنجره را به روی حیاتی که درون‌مان جریان دارد بگشاییم. وقتی چشمان‌مان به این بیداری راستین گشوده می‌شود، آنگاه است که به آنجا که تعلق داشتیم بازگشته‌ایم؛ به آرامش و آزادی ذهن.

تارا براک

کلاس مدیتیشن تارا براک

دانلود کتابچه‌ی چگونه مراقبه کنم

با سپاس از استاد تارا براک که ترجمه‌ی فارسی‌ام از کتابچه‌ی خودشان را در وب‌سایت خود منتشر نموده‌اند، حال شما می‌توانید طبق تصویر زیر، این راهنمای مدیتیشن را از سایت ایشان نیز دانلود کنید (در صورت عدم دسترسی به سایت تارا براک، آسوده‌خاطر باشید که این دو نسخه هیچ تفاوتی ندارند).

راهنمای مدیتیشن برای مبتدیان
کتاب زندگی در لحظه

سبک مدیتیشن خانم دکتر تارا براک از نوع «در لحظه بودن» است و در جلساتش تاکید فراوانی بر این نکته دارد. بدین ترتیب، جا دارد کتاب «زندگی در لحظه» اثر خانم جیل هاسن از انتشارات ابوعطا را به شما معرفی کنم که در حال حاضر نوبت چاپ سوم خود را می‌گذراند.

2 Replies to “پاسخ به پرسش‌های متداول مبتدیان مدیتیشن”

  1. سلام دوست عزیز
    من یک مبتدی هستم و جدیدا به بحث مدیتیشن علاقمند شدم ، متاسفانه منابع فارسی مورد اعتماد برای این موضوع در ایران وجود نداره .
    با جستجو به سایت شما رسیدم ، اطلاعاتتون خوب و عالیه ولی چون تخصصی و به زبان انگلیسی هست فهمش برای ما مشکله ،
    اگر اطلاعات بیشتری به زبان فارسی دارید و یا راهنمایی برای یک فرد مبتدی میتونید انجام بدی به من ایمیل بزنید

    ممنون از شما

  2. درود بر شما عادل، از توجه‌تون و نظر روشن و سودمندتون سپاسگزارم.

    نخست بذارین به چندتا نکته اشاره کنم:
    از اونجایی که هنگام پر کردن فرم نظردهی، نشانی ایمیل‌تون رو می‌نویسین، دیگه نیازی نیس توی متن نظرتون هم ایمیل‌تون رو وارد کنید. بدین ترتیب، آدرس ایمیل‌تون رو از متن نظرتون حذف کردم تا اطلاعات شخصی‌تون محفوظ بمونه.
    دیگه اینکه، نظر خوب‌تون باعث شده متوجه بشم لینک‌های این پست نیاز به تصحیحاتی دارن: لینک دانلود اون فایل پی‌دی‌اف رو آپدیت کردم. اما از قرار معلوم، وب‌سایت خانم براک در اینجا مسدود شده و لینک مربوط به اون رو نمی‌شه کاریش کرد. همینکه می‌شه فایل فارسی رو از لینک اولی (یعنی جایی که نوشته «دانلود کتابچه‌ی چگونه مراقبه کنم») گرفت کافیه.

    اما پاسخ به اصل مطلب‌تون:
    اگه فایل پی‌دی‌اف فارسی در این صفحه رو تاحالا دانلود نکردین، حالا می‌تونین در جایی که نوشته «دانلود کتابچه‌ی چگونه مراقبه کنم» فایل رو بگیرین. اما اگه منظورتون این بوده که به رغم این فایل، باز هم اطلاعات فارسی مربوط به مدیتیشن در این صفحه رو ناکافی می‌دونین، کاملاً به شما حق می‌دم. چون از محتوای پی‌دی‌اف بالا معلومه که برای کسانی نوشته شده که پیشاپیش مبانی اولیه‌ی مدیتیشن رو می‌دونن و تمرینات رو در این زمینه شروع کردن، و این فایل داره نکات تکمیلی رو به اونا گوشزد می‌کنه.
    در مورد معرفی منابع هم دو پاسخ دارم، کوتاه مدت و دراز مدت. کوتاه مدت اینه که در زمینه‌ی مدیتیشن کتاب فارسی تهیه کنین یا سایت‌ها و بلاگ‌های مربوطه رو در گوگل جستجو کنین. در مورد کتاب پیشنهاد خاصی ندارم چون بسکه مطالب انگلیسی توی اینترنت رو می‌خونم، از بازار کتاب کشور چندان مطلع نیستم (و این عیب منه و پوزش می‌خوام). اما می‌دونم در این زمینه کتابهای متعددی وجود داره. در مورد انتخاب وب‌سایت فارسی مناسب که بشه بهش تکیه کرد هم اطلاع خاصی ندارم، ولی می‌دونم با آزمون و خطا هنگام مرور اون سایت‌ها می‌تونین سایت‌هایی که صادقانه کار می‌کنن رو از بقیه سوا کنین.

    اما راه بلند مدت اینه که خودم در این زمینه مطالب اوریجینال از اساتید این کار ترجمه کنم و اینجا منتشر کنم (مثل صفحه‌ی حاضر). و این روش ترجیحی خودمه (گرچه درک می‌کنم مخاطب نمی‌تونه منتظر بمونه تا ببینه چه روزی مطلبی در این زمینه در این بلاگ در می‌آد). اما علت اینکه در این خط از خطوط کاری این بلاگ کار بیشتری ارائه ندادم این بود که در قسمت کامنت‌ها استقبالی ندیدم (و فقط شما بودین که این لطف رو داشتین برای این مطلب دوساله نظر بنویسین). پس من نمی‌دونستم این خط کار بلاگم خواهان داره (شاید می‌اومدن و فایل پی‌دی‌اف رو دانلود می‌کردن و می‌رفتن) و در نتیجه به سایر خطوط کاری این بلاگ که کامنت‌های بیشتری دریافت می‌کرد پرداختم. کامنت شما باعث شده ادامه‌ی ترجمه در امور مدیتیشن به‌خصوص برای مبتدیان رو در دستور کارم قرار بدم و در این مدت که شما سایر منابع رو جستجو می‌کنین، شاید روزی به شما ایمیل زدم و خبر انتشارش رو دادم.

    صحبت از منابع شد: یکی از کتابا که البته مستقیماً آموزش مدیتیشن نیست اما تا حد قابل ملاحظه‌ای به اون مربوط می‌شه و توسط من ترجمه شده، «در بالا معرفی شده». اگه دوس داشتین می‌تونین تهیه‌ش کنین. هرچی سوال هم پس از خوندنش به ذهن‌تون اومده رو هم اینجا مطرح کنین.

    در پایان هم به شما و هر عزیز دیگه‌ای که گذرش به این صفحه خورده و حوصله کرده و این پاسخ طولانی رو خونده بگم به رغم اینکه مربی مدیتیشن نیستم، اما از اونجایی که سالهاست مطالب متنی و صوتی و تصویری و علمی اساتید جهان در این زمینه رو دنبال کردم، خوشحال می‌شم تا حدی که در توانم باشه به سوالاتی که در زمینه‌ی مدیتیشن دارین همینجا پاسخ بدم. پس پرسش‌هاتون رو همینجا در قالب کامنت مطرح کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *